Funderingar inför en femmil

Stopp!

OS är inte slut.

OS-souvenirerna reas i affärerna.
Det rivs och packas på radio- och TV-centret.
Det tas farväl och bokas bussar till flygplatsen.
På kanadensisk TV summerar man och minns ett fantstiskt OS.

Och i vimlet i Whistler möter jag en vars OS ännu inte har börjat.

Ett glatt hej från den sympatiske norrmannen Jens Arne Svartedal, utsläppt från OS-byn på shoppingrunda i Whistler.

Han är här för att åka femmilen. För OS är inte över än.
Det bästa kanske återstår…

Just innan jag möter Svartedal har jag besökt den lilla shopen för längdskidåkning i ett undanskymt hörn av byn där det annars kryllar av affärer som säljer alpinskidor, brädor och allt vad därtill hör.

I Savio Otis lilla längdbutik är det trångt och familjärt.
När han hör att jag är från Sverige visar han stolt upp en liten vimpel med Swedish Ski Team och alla åkarnas autografer.

”Dom har gjort sin läxa” säger Mr Otis. ”Redan för två år sen kom dom för första gången, sen har dom varit här igen och igen och lärt sej snön och förhållandena”.

Det regnar när jag går hem. Det har regnat hela dan.

Vid den lilla träbron över vattendraget som delar Whistler i två delar väntar nästa udda olympiska upplevelse, besläktad med besöket i skidaffären.

En ren turistort som Whistler får lätt något artificiellt över sej. En värld uppbyggd för tillfälliga besökare. En känsla som inte blir mindre när ett jätteevenemang som OS dimper ner i byn. Ett kul men konstigt liv i en märklig bubbla.

I – men ändå utanför denna bubbla kämpar eldsjälen Savio Otis för sin älskade längdskidåkning.

Och vid Blackcomb Bridge kämpar ortens kulturentusiaster. Varje dag är det ”storytelling” invid bron. Lokala författare och musiker framträder för den som har lust att stanna. Det är det inte många som har.

Men något gör att jag inte kan låta bli, denna dag. Kanske är den späda singer-songwritertjejen som står under regnskyddet och sjunger med sådan längtan i rösten. Kanske är det den varma dycken som bjuds ur pappmuggar och pinnen med marshmallows att grilla över elden.

Små olympiska guldkorn som ger energi till dom stora guldögonblicken.

Snart ska Svartedal begå sin OS-premiär och  Hellner, Rickardsson, Olsson och Södergren ska avsluta ett OS som redan är ett av de mest framgångsrika för svenska skidåkare. Svårt att se att det kan gå fel. Känns som det ska bära hela vägen.

Blöt och lycklig går jag hem för att göra som dom svenska skidåkarna. Göra min läxa.

Snart smäller det för sista gången.

/Jacob Hård

Jacob
söndag 28 februari 2010
82
Kommentarer

söndag 28 februari 2010 10:56

Kommer att bli spännande med 5-milen.Kul att vi svenskar kan se framemot en thriller.

Kör Sverige som ett lag och är framme i täten och kontrollerar så är jag övertygad om att vi tar medalj idag. Gäller att ha hög.jämn fart efter ett tag för att trötta ut Northug.
Jag tror att Lucas Bauer vill ha fart så där kan vi få draghjälp. Northug har åkt alla lopp i OS och det kommer att märkas idag.Blir ingen medalj för Nortug är mitt tips. Johan Olsson tar medalj. Sedan har Södergren ett bra läge med.
Mvh

Henric

söndag 28 februari 2010 11:15

Det var roligt att höra några berömmande ord från Blomqvist om Kowalczyk också, för en gångs skull, annars är det mest klagomål,till skillnad mot Anders älskade norrbaggar som aldrig knuffas eller trängs,eller har nått annat fuffens för sig,men det är kanske bäst för affärerna så, vad vet jag…

Stefan A

söndag 28 februari 2010 11:26

Bästa journalist under OS: Petter NORTHUG

Provokativ,ärlig,rolig o självironisk.

Bara för SvT-hejaklacks-journalister att försöka ta efter.Åtminstone lite.

Salinger

söndag 28 februari 2010 12:05

[...] Hård har gjort en del flummande funderingar på vinterstudionbloggen inför femmilen. Helt klart [...]

söndag 28 februari 2010 12:18

Förut tyckte jag att femmilen på OS var den mest prestigefyllda grenen av alla inom hela idrottsvärlden. Det var världens starkaste skidåkare som vann, vilket i min bok är ungefär lika med världens bästa idrottsman. Värdet på femmilen nu såklart devalverat eftersom det inte längre automatiskt är den bäste skidåkaren som vinner, utan man måste också vara en bra taktiker och oftast ha en bra spurt. Inte sällan har man sett att den som vinner en femmil numer är den som gör minst jobb i täten. Trist. Därför kan man, oavsett hur det går ikväll, utse spelens tre största höjdpunkter enl mig. Normalt skulle ett femmilsguld platsa på en sån lista, men inte i år:
1: Stafettguldet – den mest prestigefyllda medaljen, bärgad på förstklassigt sätt.
2: Bragdbronset – kommentarer överflödiga.
3: Kallas guld – intervallstart=riktig skidåkning. Dessutom var hon en favorit som höll. Det verkar vara bland det svåraste som finns, inte minst för svenska idrottare.

Thomas

söndag 28 februari 2010 12:21

(skulle förstås gärna ha in tremilen också, som var fantastisk, men tycker ändå de där tre smäller högre.)

Thomas

söndag 28 februari 2010 12:51

Roligt att få en liten bild av livet utanför skidspåren. Vädret tycks vara antingen eller. En stor eloge till det svenska vallateamet som lyckats så bra – hoppas de gör det idag med. Lite knepigt när åkarna kan byta skidor – måste vara ett svårt avvägande – hamna 10 sekunder efter och jobba i kapp eller tro på de man har. Jag tror på vad vi har i spåret på 50 km :) – ska bli spännande att följa och undrhållande att lyssna på Jacob och Anders igen. Ni får alla lopp att bli riktigt bra oavsett resultat.
Heja Sverige!

Anna PT

söndag 28 februari 2010 12:57

Det blir väl samma vanliga sällskapsresa som vanligt.

Kenneth Olsson

söndag 28 februari 2010 13:10

Nej, tyvärr har ju det bästa varit. Som längdskidåkningen ser ut i dag så är ju stafetten det roligaste, medan femmilen förvandlats till ett sällan skådat sömnpiller. Jag fäller en liten tår när jag tänker på hur vacker och spännande distansen var förr, och hur erbarmligt tråkig den har blivit! Inte ens Holmenkollen nästa år lyckades få en klassisk intervalsstartsfemmil.

Finns det egentligen något hopp kvar? Kommer vi någonsin att få sen en riktig femmil igen på mästerskap (eller världscup för den delen, det är ju i princip bara masstarter där också)?

Joakim

söndag 28 februari 2010 13:19

Kan bara gratulera alla aktiva och då speciellt skidlandslaget , både herrar o damer och även en stor eloge till alla goa kommentatorer och inte minst Jacob Hård, vilken inlevelse vid alla tävlingarna…Tack för ett kanon OS…..

Thomas

söndag 28 februari 2010 13:37

Jakob Hård gör OS bättre på alla sätt.

Andreas

söndag 28 februari 2010 13:40

ett av dom bästa 5 mils loppen jag sett var det i nagano 98 när vi tog silver. Men det finns åtskilliga 5 mils lopp som man kommer i håg även när inte Sverige var med om medalljerna. alla som gillar skidor kan alltid nämnat nått 5 mils lopp dom kommer i håg speciellt mycke. Men kommer nån ihåg nått riktigt spännande 5 mils lopp där det var mass start? jag körde det inte i allafall.varför måste det vara mass start på en sån sträcka som alltid har varit en tittar favorit oavsett var man kommer i från? vad kommer här näst? 50 Km Lag tempo? nä just det för det körs ju ikväll!! Heja Olson

Mattias

söndag 28 februari 2010 13:46

Hej hej!
Jag undrar om den statyn ni har på bordet i vinterstudion finns att köpa någonstanns? Det är i glas.
Mvh och tack på förhand
Sofia

Sofia

söndag 28 februari 2010 13:59

Har ni visat Wikegårds glädje-tjut när curling-tjejerna tog guldet? Om inte, låt oss se det på Uppvärmningen. Please!

Lars

söndag 28 februari 2010 14:18

Återigen en fantastiskt välskriven krönika av SVT;s kanske bästa journalist!

Jag älskar att läsa såna här bakom kulisserna reportage med små roliga detaljer och mycket värme.

Att Svenskarna varit så noggranna att man varit på plats till och från i två år får mig att tänka på den idrottsman som personifierat noggranna förberedelser: Gunde Svan!

Hade vi verkligen varit där vi är nu, om det inte vore för att han tog över rodret ett tag för Svenska längdlandslaget?
En period när det blåste som mest motvind just för dom med massor med problem och utbrytargäng av missnöjda åkare.

I oktober 2007 sa Gunde
-Min prioritet är att skapa lugn och ro i landslaget. Dålig kommunikation är orsaken till att det blivit som det blivit. Jag ska försöka få alla att prata samma språk, dra åt samma håll och göra Sverige till världens bästa längdnation.

Tänk så bra det blev till slut.
Och då har ändå inte femmilen gått ännu!

Magnus

söndag 28 februari 2010 14:22

Skissade ett drömscenario inför stafetten och det gick in nästan till punkt och pricka. Upprepar samma för stafetten. Inget kommer hända första 15-20. Man får hoppas att tempot kommer vara åtminstone skapligt. Sedan fartökning och att det blir en toppklunga, ungefär som i damloppet. Den vill jag innehåller Bauer, Vittoz, Cologna samt alla svenskarna. Det skulle innebära att Bauer kan få hjälp att vrida upp tempot rejält. Till sista 10 skulle man kunna önska Bauer, Vittoz, Södergren, Olsson i en tätgrupp som fått lucka och sedan öser sista milen. Då är det medaljgaranti.

Thomas

söndag 28 februari 2010 14:25

Jag tror Veerpalu blir farlig i femmilen. Han har laddat länge inför just det loppet, och han är en duktig och uthållig klassisk åkare. Han lär inte ta guld men kan absolut va med i medaljstriden.
Men hoppas att svenskarna tar alla medaljer!!!

Fredrik

söndag 28 februari 2010 14:51

Jag tror Bauer och Olsson kommer vara de mest dragvilliga under loppet. Beroende på väder och valla kan de också mycket väl skaka av sig Northug.

Som jag ser det är de tre de stora favoriterna idag.

- Går det för långsamt och/eller är dåligt före tror jag Northug orkar hänga med och då vinner han. Han har dock åkt många lopp redan och kan vara sliten.

- Det kan hända att Bauer har ”dagen” och är helt ensam på upploppet.

- Det jag tror och hoppas är att Olsson och Bauer gått ifrån de andra, mycket likt damernas tremil. Av dem tror jag Olsson är starkast på slutet.

Av de övriga svenskarna tror jag de alla hamnar top 20. Hellner kommer vara stark i början med tekniken är fortfarande lite för dålig. Richardsson håller länge med hänger nog inte med de allra främsta när tåget går, slutar top 10. Södergren är ett väldigt ovisst kort fortfarande för mig. Kan både slåss om medalj och hamna kring plats 20.

David

söndag 28 februari 2010 14:58

”Jag håller me´”
Men Andrus Verpalu kanske har lite
på gång..

Tolja

söndag 28 februari 2010 15:11

Veerpalu är en spännande outsider, absolut! Men jag tror inte att han är med i toppstriden. Dessutom verkar det ju osäkert hur bra jobb de estländska vallarna gjort hittills. (Kom ihåg Smiguns två sensate totala misslyckanden då hon vallarna fick skäll).

David

söndag 28 februari 2010 15:17

Tycker definitivt att Charlotte Kalla gjorde den bästa insatsen. Att hålla som favorit vid så unga år vittnar om klass.

Britt-Kalle

söndag 28 februari 2010 15:58

Att titta på internationella skidtävlingar på TV utan Jacob Hård och Anders Blomquist är som att åka på opreparerade skidor… meningslöst och utan njutning.

leif hejdenberg

söndag 28 februari 2010 16:08

Veerpalu är nog chanslös med det vallateam som Estland har. Smigun var ju inte direkt nöjd i går.

nisse

söndag 28 februari 2010 16:08

Vill rikta ett tack till Jacob Hård och Anders Blomquist som har kommenterat så många oförglömliga skidögonblick. Allt från Vasalopp till Olympiska spel. Bra jobbat båda två och jag ser fram emot Vasaloppet nästa helg.

Kristian

söndag 28 februari 2010 16:14

Kandidat till sköna namn på olympier: japanska längdåkerskan Iskida.
Citattävlingen: ”Jag klockar henne i den lilla granen” Jacob Hård.

Tack till er alla för ett underbart program med Vinterstudion och Uppvärmningen. Ni är sååå bra!!

Anneli

söndag 28 februari 2010 16:23

Du skriver fantastiskt bra. Längtar redan efter en bok av dig om alla dina olympiska spel du bevakat. Såna som alla gamla journalister skrev Typ Sven Lindhagen. Som inbiten sportälskare älskar jag även allt som händer runt omkring. hur OS-byn är, hur arbetet går och förbereds. Tack för dessa små, men underbara betraktelser som du levererat Jacob. Du var min favorit redan förut. Men dina blogginlägg har verkligen visat att du kan mer än att kommentera.

Gurra G

söndag 28 februari 2010 16:43

Mitt stafettscenario prickade in till nästan 100%. De tre första åkarna skapade det manöverutrymme Hellner behövde för att kunna kontrollera sista sträckan. Nu är det svårt att sia om femmilen, många är slitna o det finns skrällvarningar efter ett långt tufft osprogram. För svensk del ett fantastiskt resultat så här långt, kvar finns nu bara bonus. Pricken över i. creme de la kräm. Skulle någon av svenskarna lyckas idag blir succen total. Traditionen på os femmilar skvallrar om svenskt på pallen. Kör hårt gubbar o visa vart skåpet ska stå :) Tack för ett lysande os också till Hård o Blomquist!

Ola

söndag 28 februari 2010 16:45

Misstänker att ett gäng kör ifrån tidigt, och får en rejäl lucka. Hoppas på att en svensk är med där framme. Alla vet vad Northug vill ha, och därför tror jag att en del nationer kommer att skicka iväg varsin ”corner guard”. För första gången nånsin(?) kommer det att bli en uttalad lagkamp om guldet. Tror många har sneglat på Sveriges taktik efter dubbeljakten.

Oden

söndag 28 februari 2010 17:14

Ja, det kanske inte blir en ”traditionell” femmil i dag med alla åkare samlade i klunga fram till sista kilometern. Man kan ju hoppas. Taktiken i dubbeljakten borde kunna fungera här också, hoppas bara att inga andra länder tänker likadant.

Joakim

söndag 28 februari 2010 17:26

Johan Olsson kommer tvåa, Marcus Hellner trea och tyvvär Nortthug vinner….

Erik Sandqvist

Erik Sandqvist

söndag 28 februari 2010 17:29

Vet inte om ni diskuterar OS ishockeyn i vinterstudion, men skulle vilja höra Karlssons eller Wikegårds/Renbergs synpunkter på att herrarnas final kommer att dömas av två kanadensiska huvuddomare? I en match där Kanada deltar. SKANDAL, Säger jag! Vad säger ni?

Filippo Inzaghi

söndag 28 februari 2010 18:00

Jag ser naturligtvis gärna fler svenska medaljer men hoppas även på ett Northug-guld. Han förtjänar det – är en profil som längdsporten behöver!

Ninni

söndag 28 februari 2010 18:03

Jag tycker det borde införas någon form av skäggtvång för femmilare. Minst ett Wassbergskägg för femmilslicens. Helst ett Juha Mietoruffs. Sista milen ska det vara snöstorm och dom ska ha tappat mössan i någon vådlig utförslöpa. Vem vill se en slätrakad bebisnuna som Gunde Svans!? Inte mycket till fruset snor och istappar i skägget där inte.

Niclas Kuoppa

söndag 28 februari 2010 18:36

Exakt varför ”förtjänar” Northug ett guld? Två minuter efter på det enda loppet med intervallstart som körts i OS. Som ändå var ett kort fristilslopp dvs så bra som möjligt för honom. Han är en ”profil”? Pja. I så fall tycker jag Anders Södergren är en ”profil” som förtjänar guldet bättre. Om någon förtjänar ett guld så är det väl han, som släpat runt många andra åkare, bl.a. då Northug, till guldmedaljer förut. Bauer har varit världens starkaste klassiska åkare i år och flera säsonger förut. Han förtjänar också en guldmedalj. Johan Olsson har haft grym otur många gånger i mästerskap och gjorde en hjälteinsats på tremilen, han förtjänar också ett guld. Betydligt mer än vissa andra.

Thomas

söndag 28 februari 2010 18:52

Jag vill tacka André Pops för hans lugna och fina framförande i vinterstudion. Det var trevligt och se alla matchande kavajer och tröjor också. Du är min favorit.

Birgitta

söndag 28 februari 2010 18:54

Vad skulle hända i en femmil och någon av våra bästa vasaloppsåkare hade ställt upp? Vore kul om någon kunde ge lite synpunkter på vad dessa killar skulle ha haft för möjlighet till OS-medalj om de varit med?

Janne

söndag 28 februari 2010 18:55

vad är det som skiljer en duktig femmilskörare med långloppsspecialisterna typ ahrlin och swärd?

kristoffer

söndag 28 februari 2010 19:00

Jacob! Eller nån annan!

Efter varvningen efter 1 mil så sa Nourthug något till Hellner. Fråga Hellner i intervjun efter loppet vad Nourthug sa!?!

marcus

söndag 28 februari 2010 19:04

Södergren är hjälten vi får hoppas på!
För övrigt: Berätta för Blomqvist att det heter BYTTE skidor, inte BÖT skidor!

Björn

söndag 28 februari 2010 19:04

En intressant frågeställning är hur t.ex. Oskar Svärd & co skulle klara sig i en femmil. De kör ju bara långlopp, och femmilen får väl kallas för långlopp.

Erik

söndag 28 februari 2010 19:14

Northug förtjänar väl minst av alla en guldmedalj på en femmil, snarare.

Jaha, trekvart körda nu och det är precis så bedövande tråkigt som man anade.

Joakim

söndag 28 februari 2010 19:17

Varför ställer inte långloppsåkarna som tex Daniel Tylen och Oskar Swärd upp i femmilen?

Tack på förhand!!

Cecilia

söndag 28 februari 2010 19:18

Snälla Pops, sluta jämföra antal medaljer från riktiga OS förr i tiden då det t ex fanns fyra längddistanser (15,30,50 o stafett) med dessa inflationsrika i märkliga sporter med föjande medaljregn, alternativ räkna ut proportionellt koefficienten mellan vunna medaljer o totala antalet. Först då fås en rättvis bild.

Annars blir det som att tala om tungviktsboxning med sina snart obegripligt många titlar till skillnad från när Ingemar Johansson blev världsmästare då det fanns en Champ!

anders wided

söndag 28 februari 2010 19:19

namn rättelse!

Anders Widén

söndag 28 februari 2010 19:24

TACK Jacob och Anders för grymt bra kommenterade tävlingar, men kan ingen säga till Anders att det heter ”bytte skidor” och inte ”böt skidor” :-)

Per

söndag 28 februari 2010 19:27

Snälla låt inte Blomqvist säga böt skidor igen.Det låter illa.Det heter väl i alla fall bytte skidor eller?????

småland

söndag 28 februari 2010 19:27

Det vore ”härligt” om någon kunde säga till karln att det heter ”bytte” och inte ”bööt”.

Kerstin

söndag 28 februari 2010 19:35

Jo Anders, det heter ”bytte” i den form du säger det!

Erik

söndag 28 februari 2010 19:35

Håller med föregående inlägg, har tänkt på samma sak angående ”böt och bytte” använd svenska i dina kommentarer.

Birgit

söndag 28 februari 2010 19:35

Ja ja men det låter fånigt iallafall

småland

söndag 28 februari 2010 19:36

Jo Anders, det heter ”bytte” i den form du säger det! Och jo.. Jag älskar trots detta er kommentering!

Erik

söndag 28 februari 2010 19:37

Nej Per. Blev alldeles fantastiskt exalterad igår när jag hörde ordet böt. Så glad jag blev att någon fortfarande använder det något äldre uttrycket. Precis som man säger sam och inte simmade. Hejja våra svenska kommentatorer. Ni är bra! Och kom igen Sverige!

Martin

söndag 28 februari 2010 19:39

OK – ni är underbara – fortsätt du med ”böt” Anders – jag köper det :-)

Per

söndag 28 februari 2010 19:39

Tack för svar i rutan Blomqvist. Jag borde ha kollat bättre. Du har rätt. Det finns med som gammal form i svenska akademiens ordlista. BRA KOLL på både skidor och språk!

Björn

söndag 28 februari 2010 19:41

hur hade Oskar Svärd hävdat sig i en OS-5mil??

Rebecka Sjöberg

söndag 28 februari 2010 19:42

Är det olympiska kommittén eller internationella skidförbundet som vi ska försöka påverka att slopa dessa sällskapsresor och återinföra individuell start. Att någon kan tro att detta är mer ‘publikt’ är fullständigt otroligt.
Tack för ett bra OS igen SVT.

Agneta

söndag 28 februari 2010 20:07

BYTTE!!!! BYTTE!!!!!!! :)

Mia

söndag 28 februari 2010 20:08

Massstarten har FÖRSTÖRT femmilen! Detta har blivit som ett tempolopp i girot, klungåkning och spurtuppgörelse. Fem mil är för kort för att skilja åkarna åt (det krävs ett Vasalopp för det!). Och vem vill sitta och glo i 2 timmar på en klunga?

Jag vill ha tillbaka den ”riktiga” femmilen, som var olidligt spännande att se hela tiden. Då kunde man följa de olika åkarnas upp- och nedgångsfaser över de fem milen. Finns det någon chans att vi får tillbaka den ”riktiga” femmilen och slipper masstartseländet?

Daniel

söndag 28 februari 2010 20:11

ha ha alla såg det var något svart band runt skidan då han BÖT skidor
Han påstog att det var en isklump Ha Ha

krister

söndag 28 februari 2010 20:16

kan inte ni förklara för oss som inte kan så mkt om skidåkning varför dom byter skidor? vilka håller koll på dom som kör skate/klassik? Julia Andersson

Julia andersson

söndag 28 februari 2010 20:27

Åker Hellner med två olika skidor?
När han va inne för byte andra gången fick han nog inte med sig båda de nya skidorna utan en gammal.

Sofie

söndag 28 februari 2010 20:45

Jaha, det blev som man fruktade/anade. 4.9 skittråkiga mil och så spurtar Petter Northug till sig guldet. En beklämmande avslutning på ett underbart OS. Johans brons känns som en väldigt klen tröst i sammanhanget.

Tack till Jacob och Anders för de här fantastiska skiddagarna – ni är BÄST! Underbart entusiastiskt, engagerat och kunnigt kommenterande. Högsta världsklass!

Joakim

söndag 28 februari 2010 21:00

Mitt drömscenario gick inte exakt in. Istället fick man ännu en illustration av varför femmilen inte ska avgöras på det här sättet. Gemensam åkning, 25 man, i 45 km. Inget mer spännande än lite trassel vid ett av de obegripliga skidbytena händer. Guld och silver går sedan till två åkare som inte gjort ett enda dugg för farthållningen i loppet förän sista backen. Förut var femmilen en tre timmars religiös högtid framför TV´n. När röken hade lagt sig stod världens starkaste skidåkare som segrare. Idag händer ingenting på 48 km och sedan vinner den som åkt mest ekonomiskt. Tråkigt tråkigt tråkigt.

Thomas

söndag 28 februari 2010 21:05

Tack för den här gången och som jag sagt tidigare, ni är bäst och jag hälsar till alla duktiga deltagare som ger oss sån underhållning och spänning!
En fråga ang. skridsko; varför går inte de bästa tiderna till kvart,semifinal osv istället för de utslagninar som är nu? Hur hade Sveriges killar stått sig i det sammanhanget om tiden räknats??

Marianne

söndag 28 februari 2010 21:07

en lista med musiken som använts i inslagen önskas!

maria

söndag 28 februari 2010 21:09

Har precis tittat på fem-milen. Gött e de.
Varför har SVT varit så dårliga på att inervjua icke-Svenska åkare efer tävlingarna? Utöver Drygin har ni ju knappt intervjuat någon utlänning. Hade ju gärna sett intrvjuer med bl.a. Northug och Björgen.

Morten

söndag 28 februari 2010 21:19

Jakob och Anders, ett stort stort tack för fantastiskt bra kommenterade OS-lopp.

L-G Wallenius

söndag 28 februari 2010 21:31

Grymt bra kört av hela svenska gänget igen!
Nu tar ni hela prispallen på fem-milen i Holmenkollen!
Tjohoo!
Helt OK referat av Vacchi och
Mattias Fredriksson på andra kanalen..

Tolja

söndag 28 februari 2010 21:34

Per
Man kan faktiskt säga böt i stället för bytte.

kicki

söndag 28 februari 2010 21:49

Tack för som alltid professionella sändningar från längdskidåkningen. Det är en fröjd att se skidåkning i SVT.

Får man fråga om SVT på något sätt agerar för att få en återgång till intervallstarter istället för dessa usla masstarter som vi nu får dras med på herrarnas femmil och damernas tremil? Vi TV-tittare börjar tröttna, eftersom vi ännu inte har sett en enda intressant femmil med masstart, trots att man har tillämpat denna tävlingsform ända sedan VM 2005 och numera dessvärre även i Holmenkollen. SVT borde vägra sända femmilar med masstart för att sätta press på FIS.

Jan

söndag 28 februari 2010 21:53

Tack till SVT sport för otroligt proffsiga sändningar! André Pops är strålande som studiovärd och alla kommentatorer väldigt bra utom han ”experten” Niklas nånting i ishockeyn.

RRRölle

söndag 28 februari 2010 21:56

HÄRLIGT SVERIGE!!!!! Tack för ett underbart, spännande OS. Anders och Jacob, Pops och Karlsson ni gör TV tittandet till riktig underhållning.

Kema

söndag 28 februari 2010 22:08

Kanonkul med Brons till Johan.
Jag saknar dock den gamla formen av 5-milen.
Känns så fel med masstarten, alldeles för lätt för lite svagare åkare att bara hänga med och sen avsluta med en superspurt. Var mycket roligare för när man startade med 30 sekunder mellan och man fick tider att jämföra. Kändes som om det var mer ärligt på den tiden.

Marcus

söndag 28 februari 2010 22:51

Hade hoppats på bättre underhållning, men till slut blev det den gamla vanliga gäspningen med 25 man i en klunga i 48 km och sedan vinner Northug i spurten. Tydligen var föret alltför trögt för att möjliggöra för starka åkare att gå loss tidigare. Northug är en gudabenådad skidåkare och ett taktiskt geni som utnyttjar de nuvarande reglerna maximalt till sin fördel. Inget ont i det – han är smart och gör vad som är bäst för honom, men personligen tycker jag det vore mycket roligare att se femmilen avgöras med intervallstart. Trondheims världscup-femmil förra året är den enda internationella masstarts-femmil jag känner till som inte avgjorts i en tråkig och i mina ögon orättvis klungspurt.

Teg

söndag 28 februari 2010 23:05

Sitter kvar med en känsla av antiklimax efter 5-milen. Vart tog manndomsprovet vägen? Det har ju utvecklats till ett ”barneskirenn”! Ska dom köra gemensam start borde dom gå 8-10 mil istället.

Sonny

söndag 28 februari 2010 23:27

Gratulerer Johan Olsson for bronse og Anders Södergren for at du viste litt form. Gratulerer til Peter Northug.

Jacob Hård og Anders Blomquist er fremragende kommentatorer. Dere er helt flotte å høre på. Jeg er glad i dere.:-)

Sandra

söndag 28 februari 2010 23:37

Apropå ert språkbruk.
Det heter byta, bytte, bytt.
En kilometer och flera kilometer.
En sekund och flera sekunder.
En minut och flera minuter.
Böt är en lokalt uttryck från Stockholm och det kan väl få stanna där.
De som inte kan prata svenska bör tvingas att utbilda sig för att kunna tala riktigt.

Leif Larsson

måndag 1 mars 2010 00:20

jag vill bara säga – tack och lov att det är över! värsta vintern EVER!! svinkallt, oplogat i promenadsspåren – och ingenting på tv! skönt att det är fyra år till nästa gång… Jag tror inte att något annat land har visat så många urtrista os-tävlingar som svt.

marie

måndag 1 mars 2010 11:10

Ett storartat OS inte bara av dom fantastiska skidåkarna, utan minst lika mycket av SVT:s mästerliga kommentatorsgäng, där du Jacob och Anders B intar en särställning! Tack! Ni är fantastiska på att få liv, glädje och värme i alla skidlopp! Samtidigt är det oerhört tryggt att ha André & Co i OS-studion (och bisittarna Elofsson & Magda, vilket toppval av gäster!) som med den vanliga värmen och glädjen och glimten i ögat lotsar oss igenom OS även för oss icke-idrottsutövare och får det tydligt och begripligt utan att underskatta tittaren. En stor konst, proffsigt med glädje och värme. Tack allihop för det underbaraste OS:et på länge! Ja, jag vet att skidframgångarna förstärker intrycket, men att ni alla ovanstående var suveräna visste jag även innan… Välkomna hem!

Janne G

tisdag 2 mars 2010 00:20

Kul att Johan Olsson fick ännu en medalj i ett lopp där svenskarna visade självförtroende och var upp och drog en hel del..Hellner gjorde ett bra jobb. Det jag reflekterade över var att inte svenskarna bytte skidor samtidigt. Detta måste göras så att man kan hjälpas år öfr att komma ifratt klungan igen. Jag hade gärna sett att alla svenskar hade bytt vid 35 km. Sedan när Northug gick in i depån vid 40 km så skulle svenskarna göra en markant fartökning så att man var 15-20 sekunder före Northug. Då skulle man satt rejäl press på honom. Nu fick istället Johan Olsson åka ifatt när han var inne och bytte vid 40 km. Han fick åka upp allt sj’lv vilket tog onödig kraft men vad spelar det för roll. Ett härligt brons och det sammanlagda resultatet: 1 guld och 2 brons för Olsson och 2 Guld för Hellner är makalöst bra.
Mvh

Henric

tisdag 2 mars 2010 10:18

Till alla som diskuterar verbformen byta; gå till SAOL om Ni har den, så kan även Ni som inte anser att ”böt” skulle vara rätt. Både ”böt” och ”bytte” är rätt!!!!!!!!!!!!!

Anna

torsdag 4 mars 2010 18:53

Snyggt kört av Johan Olsson, Sverige är tillbaka på skidkartan på allvar!

Katarina E

Skriv nytt inlägg





* Obligatoriska fält