OS i Vancouver – renaste spelen på länge?

Våren har kommit till Whistler.

I början av OS fanns det ganska gott om snö i byns skidspår vid Lost Lake. När jag idag kavade runt för sista gången var det mest sörja och is kvar. Det porlade friskt i alla bäckar och isen på den lilla sjön hade släppt i strandkanten.

Så lagom.

OS är över och på TV har avslutningsceremonin kommit till Sotjis presentation. Nästa OS-arrangör.

Det känns just nu som man kan se fram emot de spelen med stor förväntan och tillförsikt. Åtminstone om man är svensk skidentusiast.

Johan Olsson bärgade den sjunde svenska skidmedaljen och alla medaljörerna är i sådan ålder att de mycket väl kan vara med och på topp om fyra år. Några av dem kan mycket väl ha två – kanske till och med tre OS kvar i karriären.

Med risk för att beskyllas för att vara naiv och okritisk till de svenska åkarnas lyckade formtoppning har detta OS efterlämnat ytterligare en positiv känsla.

Det känns som om detta varit ovanligt rena spel.

De 30 namn som antidopingbyrån Wada inför spelen påstod sej ha stoppat från OS-start framstår som en ovanligt dåligt tajmad PR-kupp för den egna organisationen. Det lär inte handla om ett enda nytt dopingfall utan ett märkligt utspel där de 30 förmodligen bara var en lista på gamla kända fällningar. Allt enligt Arne Ljungqvist, ordförande i IOK:s medicinska kommitté.

Inför och under spelen har ännu inte några positiva fall presenterats.

Och minst lika glädjande: resultaten har inte givit skäl till spekulationer och misstankar som ofta förut. Många starka insatser och lyckade formtoppningar men inga utomjordiska prestationer och plötsliga framsteg som osat farmakologi mer än träning.

So far so good – alla dopingtester är väl ännu inte analyserade men mycket tyder på att dessa spel varit de renaste på mycket länge.

OS är slut och nu ser vi fram emot en härlig avslutning av vintersäsongen.

I Vancouver och Whistler väntar Paralympics och för de olympiska medaljörerna kommer en månad med slutspurter i världscuperna. Och chans till revansch för de som inte lyckades i OS.

Allra närmast årets folkfest på skidor – Vasaloppet.

OS är över men inte Vinterstudion.

Häng med!

/Jacob Hård

Jacob
måndag 1 mars 2010
77
Kommentarer

måndag 1 mars 2010 05:52

Kan inte annat än hålla med. Har suttit och kollat igenom gamla resultatlistor från skidmästerskap från 99-06 och det är skrämmande många i dessa listor som åkt dit för doping i samband med loppen eller något/några år efteråt.

Ett exempel är Mattias Fredriksson som borde fått ett brons 01 på jaktstarten då Mühlegg förmodligen var dopad. Sen finns det givetvis flera som på senare år åkt dit för doping där hela deras karriär kan ifrågasättas. Som Hofmann, Dementjev och Tjepalova för att nämna några, för att inte tala om alla de lopp som ”förstörts” för att någon valt att dopa sig. Även här är Mühöegg det bästa exemplet, även om diverse ryskor även bör nämnas.

De svenska framgångarna visar dels att vi har fått till ett fungerande landslag, men även att det går att vinna naturlig väg.

Henrik

måndag 1 mars 2010 06:41

Kuzmina, skidskytten? Luktade lite doping om henne, men vad vet jag. Sjukt bra OS var det i alla fall, tack så mycket Jacob.

Aleck

måndag 1 mars 2010 08:07

Den här gången har även undertecknad haft glädje av OS-sändningarna. Sedan maken accepterat att stänga av ljudet på TV:n, så vi slapp höra kommentatorerna, så har OS plötsligt blivit en tävling för de tävlande och inte ett internt babbelforum för TV-folk.

Catarina

måndag 1 mars 2010 08:49

Ja, hur hade det sett ut om man fått dopingskandaler under OS – igen? Kan det vara så att man döljer problemet för att det är så stora pengar i omlopp? Värre saker har ju hänt… Tänker på Atlanta 1996, där man lär ha haft en drös amerikaner med positiva tester. Sen försvann testerna på nåt märkligt sätt, minns inte hela storyn men det blev rätt tyst om detta efteråt. Och de tävlingar där en tapper Elofsson tog rygg på Mühlegg har aldrig inträffat. Det tycker jag mig märka på herrar Hård och Blomkvist som aldrig talar om de olympiska spelen 2002. Skammens år.

Calle

måndag 1 mars 2010 08:54

Nu blir det tomt ett tag, tack svt för ett kanonbra jobb med att sända OS det har varit en fröjd att kolla varje dag, nu närmar sig vasaloppet och så Paralympics innan våren är här på riktigt.

måndag 1 mars 2010 08:56

TACK Jacob!!! Det var ett fantastiskt OS med fantastiska kommentatorer – särskilt du och Blomman gör varenda tävling till en fröjd, oavsett svenskintresse!

måndag 1 mars 2010 09:05

Björgens undantag för den dopingklassade astmamedicin som bidrog starkt till hennes fem medaljer är väl ändå på gränsen?

”Landslagstrener Egil Kristiansen mener astmamedisinen er den viktigste forklaringen til den gode starten på OL-sesongen.”
(http://www.vg.no/iphone/article.php?artid=580954)

Om det stämmer som hon säger att den inte hade gett henne någon fördel om hon inte haft astma så borde den rimligtvis inte vara dopingklassad, men dom undersökningar Wikipedia refererar till pekar på motsatsen.

tommy

måndag 1 mars 2010 09:12

Ännu ett underbart uttalande från ”våran Ferry”. Kom på morgonnyheterna när han anlänt hem till Storuman:

-Här i Storuman har ju folk vetat vem man var sen man ramlade ur mamma.

Man blir så glad av att höra o se honom.
Ett underbart OS

Kramar o tack till alla

Anna-Lill

A-L.P

måndag 1 mars 2010 09:24

FYI

Vad har producenterna gjort med ljudet?

måndag 1 mars 2010 09:48

TACK allihopa för en strålande insats! Det har varit så roligt att varje dag följa er därborta!
Mössan som Yvette hade på sig när hon intervjuade i damernas 3-mil och herrarnas 5 mil, har hon möjligtvis stickat den själv? Snälla skicka beskrivningen i såfall – så smart och snygg modell!
Kram o Tack!
Anna

Anna

måndag 1 mars 2010 09:57

Mycket sant det du skriver!
Tycker det är fruktansvärt synd att OS är slut, jag blir lite tom… Det är tur att vi har Vasalopp, paralympics och resten av säsongen kvar i alla fall!
Det har varit det roligaste OS:et av de tre som jag kan minnas i mitt ganska korta liv (2002, 2006, 2010). Jag är nästan hes efter alla skrik och jag har diskuterat sport med människor jag trodde var helt sportointresserade. Men alla drabbas av OS feber, härligt!

Elise

måndag 1 mars 2010 10:00

Hej Jaokob och tack för ett grymt jobb som vanligt i kommmentatorshytten!
Har en fråga angående världskuppen i Lahtis nästa helg, tror du svenskarna kommer ställa upp i den tävlingen så här kort efter OS?
Såg att svt inte sänder utan att det går på tv4sport? lite skandal…en skidtävling är ju inte detsamma utan dig och blomman!!

Adrian

måndag 1 mars 2010 10:54

Hej och tack för allt den här gången! Så himla kul att det äntligen går bra på skidor igen! Många OS har man fått trösta sej med freestylehopp-medaljer o brädparallell-slalom,inget ont med det iofs, men visst är det längdskidåkning OS handlar om mest? Att höra Anders skratta och stånka sej igenom ett lopp är härligt, man hör hur han liksom tar i själv när svenskarna tappar lite, jättekul!

Annica

måndag 1 mars 2010 11:32

Om vi undantar Björgen, som ju alla vet använder dopingklassade preparat, är det egentligen bara två resultat som jag tycker riktigt sticker ut och känns dåligt. En på damernas 10K och en på herrsprinten. Inte minst luktar är de resultaten misstänkta då det var åkarnas första lopp i OS, som väl varit den distans man tjänat mest på att bloddopa sig tidigare. Bloddoping är oerhört svårt att upptäcka och alla fuskare är inte lika monumentalt klantiga som finnarna var i Lahtis. Nu är bl.a. svenska forskare en bra bit på väg att hitta en effektiv metod för att avslöja bloddoping, men där är man ännu inte.

Thomas

måndag 1 mars 2010 11:32

Hoppas att du har rätt Jakob, att det varit de renaste spelen på länge vilket är så jäkla kul! (Bara de som dopar sig inte kommit på ngt nytt som ännu inte wada kan se…

Henke H

måndag 1 mars 2010 11:56

jacob hård, vilken hjälte. älskar skidsändningarna ni gör!

måndag 1 mars 2010 13:22

Hej Jacob
Nästa gång du refererar skidtävlingar med skidbyten – säg då aldrig mer böt!!!
Fruktansvärt att höra böt så många gånger när det heter bytte skidor.

Lisa

måndag 1 mars 2010 13:56

Tomheten efter OS kan dämpas av denna quiz. Ta reda på vilket land du egentligen tillhör genom att leka med de fördomar som finns om människor i norden. Är du egentligen en dansk förklädd till svensk?

http://www.dreaminginmono.com/article/nordic-quiz

måndag 1 mars 2010 14:14

Ropa inte hej än. De ska spara proverna i åtta år för att kunna göra retroaktiva tester ifall man kommer på nya analysmetoder.

måndag 1 mars 2010 14:20

well said, Bo-a-orm. Tråkigt att OS är slut nu, höll på att deppa ihop över det men ser fram emot nästa söndag och fler sändningar av vinterstudion! det är tack vare er, Hellner och Northug som jag stiger upp ur sängen

Sofie

måndag 1 mars 2010 16:24

De aktiva svenska atleterna gjorde ett fantastiskt OS.
Men det gjorde i Jonas Karlsson eller hur Jakob låt oss slippa honom i de stora sammanhangen han säger så mycket fel…gör han inget förarbete inatt lyckas han säga att Peter Northugg tog guld på sprint stafetten vi alla som tittar minns att det var Ryssland, han måste sitta rejält löst in med en ny fläckt nu som får ta Jonas plats, ni andra var riktigt duktiga måste säga att ni har rätt man o kvinna
på rätt plats tycker jag men Jonas byter vi ut några förslag så här direkt tycker jag Elofsson som överraskade rejält, jag ger homom lillOSguldet för kommentarerna efter dubbeljakten när hans hjärta var så varmt…

måndag 1 mars 2010 16:48

Beröm!

Måste berömma er skid-kommentatorer på svt. Ni här helt underbara att lyssna på. Anders Blomqvist och Jacob Hård gör det dubbelt så roligt att se skidtävlingar från OS.

Kan knappt hålla mig till Vasaloppet på söndag när ni är i etern igen..

Stefan Wahlgren

måndag 1 mars 2010 18:06

Tobbe: Vad yrar du om? Guld i sprintstafetten tog Petter Northug/Öystein Pettersen. Ryssarna kom etta och tvåa i den individuella sprinten för herrar.

måndag 1 mars 2010 18:17

Varför måste det vara så usel musik på OS-invigningar och avslutningar? DEt påminner om en uttagningstävling till Schalgerfinalen. Det kan ju inte vara avsaknaden av resurser som är orsaken.

Niclas Kuoppa

måndag 1 mars 2010 18:22

När jag tänker efter, får jag intrycket att journalisternas favvofråga ”Hur känns det?” dök upp fler gånger än någonsin och i fler varianter än någonsin och i fler sammanhang än någonsin.

Någon språkvetare får gärna göra en innehållsanalys men jag blir nästan lite imponerad.

Niclas Kuoppa

måndag 1 mars 2010 18:53

Jag vill bara tacka för att ni på SVT har gjort ett sånt fint jobb med sändningarna från OS. Att höra alla kommentatorer vara lika engageard som man själv är hemma i TV-soffan är en fröjd för örat!

Mia

måndag 1 mars 2010 18:55

Men hörrni,ska vi inte bojkotta OS i Ryssland? Hallå, Liberala ungdomsförbundet! Hej, Carl Bildt!

Niclas Kuoppa

måndag 1 mars 2010 19:13

De olympiska spelen är tyvärr över och förbi, men vilket fantastiskt OS det blev för svenskt vidkommande: Ferry, Anja, Myhrer.. Längdskidåkningen har aldrig sett starkare ut. Viken bredd och topp! Curling kommer jag säkert titta på betydligt mer i fortsättningen tack vare Anette Norberg och CO.
SVT och hela staben av folk ska ha en eloge för sin proffsighet. Detta OS har varit suveränt från start till mål tack vare SVT OCH alla idrottande svenskar som jobbat så hårt för att nå sina mål.
OS 2010, vilken härlig upplevelse! – inte minst för att det är så rent så möjligt från doping.

MattiasE

måndag 1 mars 2010 20:37

Vad gäller herrsprinten så körde ju de två ryssarna som vann guld och silver inte fortare i finalen än i kvart- och semifinal utan faktiskt ett par sekunder långsammare. Men norrmännen var ju helt slut, vilket fick det att se misstänkt ut. Hade de inte rivit ner killen från Kazakstan hade de nog blivit utan medalj i den finalen. Annars pekas väl åkare från Ryssland ofta ut som huvudmisstänkta i alla tänkbara dopingsammanhang – och Ryssland gjorde ju faktiskt ett katastrof-OS, vilket stillar spekulationerna i samband med just detta mästerskap. Den ende övermänsklige åkaren på herrsidan i längdvärlden är ju Northug, och han är nog inte dopad med något annat än sitt eget ego och en grymt osympatisk personlighet.

Björn

måndag 1 mars 2010 21:05

Kristina Smigun var otroligt stark i slutet av damernas 10 km. Skönt att Kalla kunde hålla undan. Efter detta så ”försvann” Smiguns ork.
Var hon ”toppad”?

Lennart G

måndag 1 mars 2010 21:18

klart att vi ska hänga med Jacob! swedengoski :-)

Anna

måndag 1 mars 2010 21:54

Måste kommentera Lisa som kommer in här i inget annat syfte än att spy galla: För det första så var det Blomman som sa ”böt”, för det andra är det fullt korrekt svenska att säga ”böt”…kolla upp dina fakta innan du försöker rätta folk.
BÖT BÖT BÖT BÖT BÖT BÖT BÖÖÖÖÖÖT!

Adrian

måndag 1 mars 2010 22:14

Yesss! Det kan du/ni lita på att man kommer att hänga med i slutspurten av Världscupen, med Kalla, Hellner, Haag, Olsson, Södergren och övriga gänget. Och om saker och ting hade varit något så när rättvist så borde det även ha delats ut OS-Guld till dig och din kollega Blomman i studion . Efter era sanslöst uppfriskande och skitroliga utrop är det ofattbart svårt att sitta still hemma i soffan. Man vill bara höra mer och ännu högre skrik och vrål från ert håll vid varje målgång. Ärligt talat så är er insats minst lika spännande och viktig som det deltagarna presterar ute i spåret.
Helt sanslöst underbart helt enkelt! Och jag hoppas verkligen att det blir fortsatt mer av ert samarbete. Tack för ordet!

Peter Fransson

måndag 1 mars 2010 22:29

Tack Tack SVT som gjort att vi fått ta del av dessa spel. Guldstjärnor vill jag ge till Jonas Karlsson och André Pops som har gjort att man sett fram emot deras Vinterstudio. Anders Blomqvist och Jacob Hård för deras entusiasm och fantastiska reportage från skidspåren. Alla Ni som med både värme och saklighet har rapporterat från Vancover. Och sist men inte minst våra underbara atleter som med stil och värdighet verkligen representerat vår land. Tack snälla Ni!!!

Anna

tisdag 2 mars 2010 01:07

Kändes lite misstänkt ibland…eller bara avundsjuka? Gundes gröt kanske flera tagit fasta på!

Kicki

tisdag 2 mars 2010 08:10

Jag vet inte hur övermänslik Northug är. Två minuter efter i den enda skidtävlingen i OS som avgjordes på åkstyrka. Inte så j-a bra, va?

Thomas

tisdag 2 mars 2010 09:15

Björgens dispens stör mig en smula.

Oden

tisdag 2 mars 2010 10:26

Ni som diskuter verbformen av ”byta” v.g titta i SAOL så ska Ni upptäcka att båda verbformerna är lika riktiga!

Anna

tisdag 2 mars 2010 10:54

Så sant så sant Anna. Precis som när Staffan Lindeborg säger simma – sam – summit. Det låter illa, men är helt rätt, vilket Blomman sa om ”böt” redan från början. Imponerande kunskaper även på svenskans område av Sveriges bäste expertkommentator. ^^ (I Hård, he he, konkurrens med L-G Jansson på radiosporten som också besitter tunga kunskaper och inte är rädd för att säga vad han tycker)

Calle

tisdag 2 mars 2010 12:16

WADA ligger antagligen år efter i möjligheten att testa och upptäcka doping men att använda svenska framgångar som ”dopingtest” blir nästan löjligt blågul-ögt. Lägre än Glocalnet Jacob.

fisken

tisdag 2 mars 2010 19:29

Att prata doping i slutet av ett OS är naturligtvis naturligt lika naturligt som när Kuzmina gick och vanna första distansen på skidskyttet. Helena J sköt fullt, Kuzmina sköt 1 bom men ändå var Helena J chanslös. Finns inget innan OS som kan referera till detta. Självklart kan man misstänka doping när sådant här händer.

När WADA inte går ut med namnen så un drar man vad som försiggår. Vad är viktigast, en dopingskandal innan OS eller ett OS utan några dopingfall?
Hur många dopingskandaler har mörkats i idrottshistorien? Enligt mig,väldigt många.

Franska L Equipe kom ut med bevis på att Lance Armstrong dopat sig under några under slutet av 90-talet. Man hade sparat prover som man sedan analyserat med nya testmetoder. Man kunde mao få fram att Lance A-prov var positivt när han körde Tour de France.Är det så att Lance A är så stor och viktig för cykelsporten att det finns krafter som till varje pris vill skydda honom? Ja, så kan det vara. Det bästa för en viss idrott är om den store stjärnan kommer från USA för där finns pengarna.
Detta gäller även skidskyttet där Tyskland är oerhört viktigt för denna sport. Skidskytte är en stor sport i Tyskland och mycket pengar kommer därifrån.Därför är det viktigt för skidskyttet med tyska framgångar.
Det har gått rykten om att tyska skidskyttar haft ständiga kontakter med ett österrikiskt laboratorium..Skulle det komma fram att tyska skidskyttar dopat sig så skulle det vara en katastrof för sporten. Därför kan det finnas krafter som till varje pris att detta inte kommer fram. Nu är det så att ingen har åkt fast och jag har inga åsikter om detta. Däremot är jag säker på att det mörkats genom åren när det gäller doping och att detta pågår fortfarande..
Man måste ha livstidsstraff och stora ekonomiska straff för att få bukt med dopingen.

man måste på ett tidigt stadie, kanske redan vid 15 års ålder, börja med tester. Man måste under en lång period (från kanske 15-20 år) kontrollera idrottare. Man skall inte kunna tjäna några pengar på idrott förrän man kanske är 20 år. Innan man får det skall man genomgått ett otal tester.
Idrott har en mycket viktig samhällsfunktion. Barn har sina idoler, därför är det av stor vikt att visa att doping är totalt oacceptabelt inom elitidrott. Fuskar man så skall man aldrig mer få vara på den här nivån.
Mvh

Henric

tisdag 2 mars 2010 20:28

Henric

Armstrongs doping mörkades aldrig. Det gick helt enkelt inte att upptäcka EPO 1999 och att han klarade sig när proverna testades om 6 år senare var tack vare bra advokater… UCIs dopingexperter sa tom till media att rent vetanskapligt finns det inga tvivel om att han var dopad. Visst man kan tycka att proverna borde ha testats om redan 2000 då epo-testet introducerades. Att så inte skedde beror otvivelaktigen på att man förstod att EPO hade varit otroligt vanligt på 90-talet… Sen dess har cykelsporten, liksom vinteridrotter, visat att man inte är rädd för att stänga av stjärnor. Dessutom ska man komma ihåg att dessa även granskas av WADA som knappast har några intressen av att mörka dopingfall…

När det gäller skidskyttarna så finns det inga misstankar om systematisk doping i tyska landslaget. Misstankarna riktar sig mot ett privat labb i Österrike som tros ha utfört blodtransfusioner (vilket inte går att upptäcka) på idrottare från olika nationer och sporter (alpint, längd, skidskytte, simning och cykel nämndes) mot betalning fram till år 2006. Enligt en anonym källa ska dom tyska skidskyttarna Henkel, Beck-Glagow och Greis ha varit bland dessa. Man ska dock veta att det tar veckor för kroppen att återhämta sig efter en transfusion samt att effekten är mycket kortvarig. Alltså går det inte att vara bloddopad kontinuerligt, utan någon som dopar sig med transfusioner kan förväntas blixtra till någon gång ibland.

Conconi

tisdag 2 mars 2010 20:30

WADAs lista med 30 dopade var som redan påpekats ett publicitetsstunt. Alla namn är redan outade.

Conconi

tisdag 2 mars 2010 20:33

Jag kan tillägga att många av dopingproverna analyseras av WADA-labb.

Conconi

Conconi

tisdag 2 mars 2010 21:16

Organiserad doping inom landslag tillhör det förflutna (kanske inte i ryssland…). Idag kretsar den organiserade dopingen kring skrupelfria agenter/läkare snarare än landslagsledare och struntar i idrottarens nationalitet.

Operacion puerto är ett annat exempel på detta.

Conconi

tisdag 2 mars 2010 21:35

Men ska man se det från den ljusa sidan så har iaf männen bakom humanplasmaskandalen tvålats dit och deras utrustning beslagtagits. Detta skedde förra eller förrförra året. Ett dopingnätverk mindre kan inte vara dåligt.

Conconi

onsdag 3 mars 2010 14:43

Till Henric
Vad gäller Amstrong: Det har alltid gått rykten om honom och visst finns det en del som säger sig ha bevis mot honom vad gäller dopning men det har aldrig kommit fram något.
Det har även sagts från officiellt håll att det är välkommet med bevis men ingen har visat något. Kan dock diskuteras varför man inte visat något.
Och förresten, om det nu är från Usa som pengarna kommer varför är det då så väldigt många europeiska lag men så få amerikanska? Jag håller med dig om att det antagligen är flera som kommer undan på ett eller annat sätt, absolut. Men jag tror/hoppas inte att det beror på mutor av olika slag.(Låter naivt, jag vet men motbevisa mig så kanske jag ändrar mig. Aktuella bevis och inte gamla gäller).
Jag älskar cykel, skidor och många andra sporter och tycker mycket om när stora stjärnor finns med men jag skulle bli mycket besviken på både stjärnan, landet och arrangörerna om det visade sig att någon var dopad och det mörkades men jag skulle fortsätta titta på sporten.
Tycker att det har varit ett bra OS med en del överraskningar och några misstänkta fall men färre än vanligt. Absolut färre än man ser i friidrott.
Mitt tips mot dopning: Tillåt det och ta bort
sponsorer och sportsändningar så de inte får uppmärksamhet eller bekämpa med livstids avstängning direkt och då självklart även för
svenskar och stora stjärnor.
Mvh:

Jonas

onsdag 3 mars 2010 19:48

När det gäller det österrikiska labbet så ska man komma ihåg att allt utom labbets erkännande (man hjälpte ett 30-tal idrottare med blodtransfusioner från 2003-2006 under ledning av österrikarna Stefan Matschiner, Walter Mayer och någon till som jag inte kommer ihåg namnet på) är enbart lösa rykten.

Dopingprover analyseras i WADA-labb vilket gör mörkläggande högst osannolikt.

namn

onsdag 3 mars 2010 19:51

Den verksamheten stoppades för övrigt efter att ett par dopade cyklister och friidrottare avslöjade Matschiner.

namn

onsdag 3 mars 2010 20:10

Tillåt mig förtydliga. Labbets ljusskygga verksamhet upphörde efter Österrikes Turinoskandal 2006. Matschiner fortsatte dock att dopa idrottare tom 2008 då cyklisten Bernard Kohl och triatleten Lisa Huetthaler (båda österrikare) avslöjade Matschiner efter att ha testat positivt för otillåtna substanser.

Ingen av Matschiners klienter var vinteridrottare. Dock har labbet hävdat att några av dom 30 som fick blodtransfusioner mellan 2003 och 2006 var vinteridrottare. Förmodligen rör det sig om dom Österrikare som åkte dit i Turino då man har pekat ut den dåvarande österrikiska landslagsledaren Walter Mayer som en av ringledarna.

namn

onsdag 3 mars 2010 20:19

Nog är det synd att diamanten i längåkningens krona 5 milen: har blivit ett jippo med masstarten, att man sen försökt göra det intressantare med flera skidbyten räcker inte.Gå tillbaka till inviduell start och skippa sällskapsresan.Som det är idag är bara sista 5 km intressanta. Det kan väl inte vara meningen med en 5 mil?. Men hatten av för Northug en ytterst intelegent åkare med detta förfarande

ingstaborg

onsdag 3 mars 2010 23:25

Vore väl Björgen isf? Okrönt OS-drottning, 5 medaljer varav 3 guld och fullständigt överlägsen sånär som emot en föredetta dopad i Kovalczyk. Den där svartlistade astmamedicinen verkade funka för henne..

Att Kuzmina slog Neuner på sprinten trots samma antal bommar är väl också suspekt, där kan man snacka formtopp..

Johan

torsdag 4 mars 2010 17:08

Jag håller med om att det är de renaste spelen på länge.
Dom som är luttrade och säger att idrottarna alltid ligger före testlabben tror jag är fel ute nu. Just att man spar prover i flera år efter att dom togs och gör en återanalys är något som måste oroa idrottarna krafitgt. Även om man modifierar en substans så att den inte är identisk med det som finns på dopinglistan så kan man i ett senare skede ändå åka fast.
Det var ju precis det som skedde i Balco-härvan, bara för att nämna ett fall.
När det gäller bloddoping eller andra varianter av att öka halten av kroppsegna ämnen (tex testosteron) på något sätt så har man ju numera profiler över idrottarnas blodvärden (och kanske även andra värden).
Om en idrottare avviker för mycket från sin grundnivå (baseline) så bir dom mycket intressanta för testarna. Är tex hemoglobinhalten för hög så blir dom avstängda.
Om fuskarna ska komma igenom det här nätet så måste dom verkligen chansa. Och det måste ske under strikt övervakning av läkare.
Dessutom så måste det kosta extra kraft psykiskt vid uppladdningar inför mästerskap (och under) att oroa sig för att åka fast.
Sen hade vi fuskande ryskor i långdistanslöpning som på något sätt lyckades byta ut urinproverna under själva testet så att en annan, ren, persons test gavs.
Men det upptäcktes också och nu är man stenhård vid testerna, till den grad att många tycker att det är förnedrande, men det är nog tyvärr något som dom får ta.

Sen har vi också ett annat sidproblem med kosttillskott där en förvånansvärt stor andel är kontaminerade av medel som är med på dopinglistan. Många tillverkare köper råvaror från fabriker i Kina. Dessa fabriker tillverkar också ämnen som är dopingklassade och man är inte så noggrann med hanteringen vid rengöring mm. Det gör att spår av dopingklassade ämnen hamnar i helt normala tillskott.
Det har gjorts listor över kosttillskott som testats och ansetts som rena då dom inte är kontaminerade på detta vis. Upp till idrottsmännen att ha koll på detta.
Jag är helt övertygad om att många fall av tex nandrolondoping har varit pga intag av någon form av kosttillskott som varit kontaminerat, alternativt innehållit s.k ”percursor steroids”, förstadier till de aktivare steroiderna. Och dessa s.k precursors är också numera med på dopinglistorna sen ett par år tillbaka.
Just nandrolon (elle deca-durabolin som det också är känt under) är förmodligen den dummaste dopingen idrottsmännen skulle kunna syssla med då den är mycket lättupptäckt och är den steroid som förmodligen ligger kvar längst i kroppen. Den kan synas i uringprov 18 månader efter intag. Att dom ändå skulle ta just den steroiden verkar alltså mycket märkligt!
Visst, en hel del personer försöker nog också skylla på detta med kosttillskotten, men jag tror absolut inte att det är alla.

Så dom personer som har inställningen att ”alla är dopade, att det inte att vara på den nivån utan doping” bara för att dopingfall uppdagas så ofta tycker jag borde tänka om!

rent spel

torsdag 4 mars 2010 21:24

På vilket sätt är en oändligt utdragen enkelstart intressantare att följa än en massstart menar du? Och hur rättvis blir utgången när slumpen avgör vilken rygg man får hänga? Utveckling är något positivt, inget farligt.

fisken

fredag 5 mars 2010 16:19

Jag har verkligen älskat sändningarna från OS, där de allra bästa varit längdtävlingarna med Blomman och Hård. Fantastiskt att höra dem! Byt ALDRIG ut dem! :) Jättekul att ni tar upp det här med ”renaste spelen på länge”. För jag har funderat på samma sak. Kan det verkligen vara så att ”alla” är rena? Det brukar alltid vara någon som åker dit under OS… Intressant!

Jag gillar inte heller masstart i 5 mil. Det är mycket roligare med individuell start där man kan följa olika formkurvor under loppet. :) Och framförallt avgörs det inte med en spurt de sista hundra meterna…

fredag 5 mars 2010 19:52

Hallå! Har sökt överallt på nätet för att hitta en blogg el ngn sida där man kan få kontakt med Pops men ej hittat ngn. Min undran är VAR har du, Andre köpt dina kavajer (de du hade under OS)? De är så läckra och jag skulle så gärna vilja få tag i ngn av kavajerna till gubben min?

Marita

söndag 7 mars 2010 09:10

Att inga dopningsfall upptäckts under OS betyder inte att spelen är rena utan att pajas organisationen WADA återigen misslyckats. Organiserat fusk är i stort sett omöjligt att upptäcka. Det krävs en insider som i BALCO fallet. Allt WADA kan åstadkomma är att ta fast enskilda fuskare som har extrem otur. Det är förmodligen detta som har hänt i fallen med ryssarna som åkt dit. De tillhör världstoppen och känner sig i bra form men är plötsligt långt efter sina konkurenter, så de drar den naturliga slutsatsen att motståndarna är dopade och känner sig tvingade att göra samma sak. Utan uppbackning av ett laboratorium med den senaste dopningen finns det en viss risk att klåparna i WADA upptäcker vad de gjort. Alla fuskare som åker dit har blivit testade åtskilliga gånger tidigare. Jag har väldigt svårt att se vad WADA fyller för funktion i dagsläget. De ligger tio år, kanske mer, efter fuskarna. Och när de för en enda gångs skull kommer ikapp, det vill säga gällande EPO under Vinter OS 2002, så testar de tre personer. Idioter! Som jag ser det finns det bara två möjliga motiv till deras agerande.
1: De inser att de inte kan avslöja fusket men hoppas att de skall lyckas avskräcka tillräckligt många för att marginalisera problemet.
2: De accepterar fusket för att bevara idrottens trovärdighet och hänger ut ett fåtal idrottare, främst från små nationer, för att skapa en chimär av aktivitet.
Vilket som så ställer jag inte upp på detta lögnaktiga bedrägeri.

Patrik

söndag 7 mars 2010 13:16

En annan syn på det där lilla vasaloppet ;)

http://greetingsfrombermuda.wordpress.com/2010/03/07/vasaslappet/

måndag 8 mars 2010 17:04

Det är helt klart ett problem att låga EPO-doser är så pass svåra att upptäcka (även om detta knappast ger lika stor effekt som normala doser), men man ska komma ihåg att många stjärncyklister från stall med en budget på 15-25 miljoner $ torskat i tester, så uppenbarligen är det inte så himla lätt att komma undan. Nu har man dessutom utvecklat ett nytt billigare EPO-test som kan upptäcka sk mikrodoser en mycket längre tid och WADA har varit väldigt tydliga med att proverna från Vancouver kommer att analyseras med den nya metoden.

Ett annat problem är att bloddoping med eget blod inte går att bevisa bortom rimliga tvivel (även om det ger upphov till skumma blodvärden). Dock är detta något som ger en mycket kortvarig effekt och den långa återhämtningsperioden efter extrahering av blod gör att du inte kan använda metoden speciellt ofta. Hursomhelst är ett test som kan upptäcka sk autolog bloddoping på g.

Vidare har man för första gången satt dit en idrottare för tillväxthormon (vars prestationshöjande egenskaper är mycket omtvistade) så sent som förra månaden, så det börjar helt klart ljusna i kampen mot doping.

Conconi

torsdag 11 mars 2010 18:26

Jag vill säga att jag håller med Patrik till 100 %. Jag har samma inställning till WADA och kring doping.
Här är en idrottare som ”talar ut” och berättar hur det gått till när han har dopat sig. Lägg märke till att han säger att han har testats 200 ggr varav han har varit dopad vid minst 100 av fallen. Mao säger han att fuskarna ligger långt före testmetoderna.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/cykel/article5241865.ab

WADA är en organisation som finns till så att det ger sken av att man har en viss kontroll men verkligheten är med största säkerhet en annan.

Idag kom det som gör att snaran kring polskan Kowalzyk dras åt ytterligare. Jag har alltid misstänkt att allt inte står rätt till med den skidåkaren. Lite som Muelegg. De i öst har en helt annan syn på doping, taskig teknik,bara råstyrka.
Mvh

Henric

torsdag 11 mars 2010 19:40

Vad gör Kowa mer misstänkt än dom andra i toppen? Hon är väldigt jämn och hadde inte en magisk formtopp lagom till OS. Nu säger jag inte att hon omöjligt kan vara dopad men det enda som är ”skumt” med henne är just att hon är så pass bra. Hon matchar verkligen inte den typiska gärningsmannaprofilen om vi jämför med kända fuskare i konditionsidrotter.

Kohl åkte ju dit just därför att WADA hann ikapp… Nu är visserligen autolog bloddoping fortfarande omöjligt att upptäcka (nåja, vissa har satts dit endå tack vare biologiska pass), men ett test är under utveckling och det är som tidigare nämnts en metod med kort verkan som endast kan användas ett fåtal gånger under en säsong. Om WADA nu är så lååångt efter kan jag undra varför så många toppcyklister med miljoner $ i lön och ett helt team av läkare har kunnat torska? Faktum är att det är svårare än någonsin att komma undan med doping, därmed inte sagt att det är omöjligt.

Conconi

torsdag 11 mars 2010 19:56

Henric: Din inställning verkar vara. ”Det är jättelätt att vara tokdopad och komma undan med det, vilket alla onda kontinentaleuropéer också är, till skillnad från dom superärliga nordborna (förutom finnarna så klart!) som bara lever på gröt och pasta men är världens bästa skidnationer iallafall!” Har jag förstått dig rätt?

Conconi

torsdag 11 mars 2010 21:53

Bernhard Kohl testade sig 200 ggr varav han v ar dopad 100 ggr av dem. Min känsla är att den dopade idrottaren ligger långt före och använder hela tiden nya medel som inte är på marknaden. Kohl beskriver det själv på det sättet. Känslan är att han inte verkade hypernervös när WADA kom för att testa..men att verkligheten hann ifatt honom..och då hade han tjänat ett x antal miljoner.

Min åsikt är att många skandaler mörkas i idrottsvärlden pga en hel drös orsaker.

Sedan åker mindre kända idrottare dit för att man skall visa allmänheten att testerna minsann funkar och att fuskarna inte ligger före WADA osv.
Skidskytte är en sport där det skulle vara katastrofalt om tyskar åkte dit,
I cykel skule det vara katastrof om Armstrong skulle åka dit. ( år det verkligen någon som tror på att man kan gå från testikelcancer, och cytostatikabehandling, till att vinna en av världens tuffast tävlingar.. 7 år i rad?).
Armstrong är större än cykelsporten
Skulle vara katastrof om Phelps skulle åka dit för simningen osv. Därför mörkas det bakom kulisserna. Vill uppmärksamma att en viss Bengtsson anklagas av Kyrö (finsk tränare) för att man skulle mörka Lahtis-skandalen. Detta är bara exempel hur det går till bakom kulisserna i vissa fall.
Dessutom skall man titta på vilka maktpersoner som sitter i viktiga kommiteèr. Från vilka länder kommer de osv.

Så länge man inte ta itu med straffen vis dopingbrott samt utdelar jättestraff för förbund samt tar tillbaka alla prispengar en idrottare tjänat så kommer detta gissel att finnas.
Sedan skall man införa olika steg för att kunna nå status:elitidrottare med rätt att tjäna pengar. Perioden 15-20 år skall man inte kunna tjäna på idrott utan bara slåss om medaljer. Varför? Mellan 15-18 så är man inte ens myndig och sedan skall man ha några på sig för att se att man själv klarar sig. Massor med tester skall göras ..i träningsmiljö. Sedan kan man ta nästa steg men straffet skall alltid vara LIVSTID.

Mvh

Henric

torsdag 11 mars 2010 21:59

Här är ett exempel på vad jag menar när jag säger att folk på högsta nivå VET vad som pågår bakom kulisserna.

http://www.dn.se/sport/kyro-systematisk-dopningskultur-i-finlandsk-skidakning-1.478616

Henric

torsdag 11 mars 2010 22:10

Här har vi en artikel av Anrell där många frågor ställs.
Jag tycker att någon journalist skall ta reda på och göra en serie likt Uppdrag Granskning där man granskar makthavare inom idrotten.

Vad hade svensken Bengt-Erik Bengtsson för roll i Lahtis-skandalen och försökte han att mörka den?

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/anrell/article2732937.ab

Henric

torsdag 11 mars 2010 23:45

Ja, Kohl låg före, precis som balcogänget mfl gjorde en gång i tiden. Poängen är att antidopingarbetet blir allt effektivare och det blir svårare och svårare att dopa sig. Därför är det fullt rimligt att tro att detta OS var det renaste på mycket länge.

Jag vet inte vad du vill säga med att finska höjdare kände till dopingen. Det gick ju inge vidare det där. Hela laget tvålades dit – på hemmaplan.

Återigen, du får gärna försöka förklara vad WADA tjänar på att skydda dopade stjärnor? Eller vad franska antidopingbyrån tjänar på att skydda Armstrong? Dessa organisationer skulle mycket gärna avslöja amerikanen med fingrarna i kakburken. Naturligtvis har Lance, fuskat det är bevisat, med moderna metoder som omanalysering hade han torskat redan år 2000. Just det faktum att vi vet att LA dopade sig visar på bristerna i din teori. Självaste Lance Armstrong med enorma resurser och kontakter inom läkemedelsindustrin har bevisats vara dopad.

”Sedan åker mindre kända idrottare dit för att man skall visa allmänheten att testerna minsann funkar och att fuskarna inte ligger före WADA osv”

Det där håller inte riktigt då raden stjärnor som testat positivt och avslöjats är löjligt lång. Vidare har vi som sagt WADA att tänka på.

Visst, det finns sporter/ligor som struntar i WADA men IBU, FIS, IAAF och UCI är inte bland dom. Nu är iofs UCI ett av dom förbund som kritiserats hårdast av WADA, men man har samtidigt kölhalat toppcyklist efter toppcyklist då man tvingats agera tack vare WADA, CONI och AFLD.

Vill du se en uppenbar och någorlunda färsk mörkläggning så läs på om Operacion puerto. Där har spanjorerna verkligen lagt locket på.

”Skidskytte är en sport där det skulle vara katastrofalt om tyskar åkte dit,”

Det skiter nog WADA i ska du se. Dina attacker på tyskarna är dessutom inkonsekventa då du samtidigt tror att dom besökte Humanplasma. Varför i h-vete skulle någon som skyddas från dopingavslöjanden dopa sig med blodtransfusioner istället för EPO?

Conconi

torsdag 11 mars 2010 23:48

Du har fortfarande inte svarat på hur det kan komma sig att en oändlig flod cykelstjärnor med miljonlöner och medicinska team lyckats torska om WADA nu ligger så himla långt efter?

Conconi

fredag 12 mars 2010 00:10

Något annat som känns väldigt inkonsekvent är att du både hävdar att antidopingindustrin är så långt efter att bara idioter åker fast, för att sedan påstå att stjärnorna är skyddade… Varför skulle dom behöva skyddas om det är så lätt att slinka undan?

Conconi

fredag 12 mars 2010 14:08

ConconAtt inga dopningsfall upptäckts under OS betyder inte att spelen är rena utan att pajas organisationen WADA återigen misslyckats. Organiserat fusk är i stort sett omöjligt att upptäcka. Det krävs en insider som i BALCO fallet. Allt WADA kan åstadkomma är att ta fast enskilda fuskare som har extrem otur. Det är förmodligen detta som har hänt i fallen med ryssarna som åkt dit. De tillhör världstoppen och känner sig i bra form men är plötsligt långt efter sina konkurenter, så de drar den naturliga slutsatsen att motståndarna är dopade och känner sig tvingade att göra samma sak. Utan uppbackning av ett laboratorium med den senaste dopningen finns det en viss risk att klåparna i WADA upptäcker vad de gjort. Alla fuskare som åker dit har blivit testade åtskilliga gånger tidigare. Jag har väldigt svårt att se vad WADA fyller för funktion i dagsläget. De ligger tio år, kanske mer, efter fuskarna. Och när de för en enda gångs skull kommer ikapp, det vill säga gällande EPO under Vinter OS 2002, så testar de tre personer. Idioter! Som jag ser det finns det bara två möjliga motiv till deras agerande.
1: De inser att de inte kan avslöja fusket men hoppas att de skall lyckas avskräcka tillräckligt många för att marginalisera problemet.
2: De accepterar fusket för att bevara idrottens trovärdighet och hänger ut ett fåtal idrottare, främst från små nationer, för att skapa en chimär av aktivitet.
Vilket som så ställer jag inte upp på detta lögnaktiga bedrägeri”

Mörkningar av skandaler sker från välinsatta maktpersoner kring resp. arrangemang, inte från Wada. Jag tog ett exempel i form av Lahtis-skandalen. En skandal innebär så mycket negativt för så många parter så det är bättre att mörka. Man frågade SVT-Jonas innan OS vad han var mest rädd för inför OS. Han svarade ” Att någon dopingskandal skall uppdagas och förstöra spelen”. Tror du IOK vill ha fokus på doping när man anordnar en fest. Vem tar över testerna efter WADA inför OS? Jo,just det IOK..
IOK hade hand om testerna under OS 2002. När alla såg att något var fel samt många journalister ( som SVT-Jonas) var som iglar kring Muellegg så kunde inte IOK hemlighålla något. Det var omöjligt. Bomben (nu var det ingen direkt överraskning var ett faktum ocg det är sådana skandaler som varje specialförbund eller IOK vill undvika. Det är stora intressen bakom och det är många fler förlorare än vinnare vid varje skandal. Så funkar det inte kring bara idrotten utan även inom näringsliv mfl.

När t ex en polsk skidåkare nu visat sig dopa sig så måste man kunna se en slags helhet. Detta gäller inte bara kring den enskilda skidåkaren utan även i stort. Som jag skrivit innan så misstänker jag starkt Kowalzyk och nu kanske någon säger ”då fick han vatten på sin kvarn”. Man måste alltid ställa sig : Finns det krafter BAKOM som tjänar på att misstankarna nu riktas mot Kowalzyk. Björgen och Kowalzyk hade en dispyt i OS och de är arga konkurrenter. Det är kanske så att IOK vill mörka att Kowalzyk verkligen är dopad ( och undvika en jätteskandal likt Muelegg). Genom att sätta dit en landsmannina så skapas spekulationer kring Kowalzyk och på så sätt avskräcka henne i framtiden att inta några dopingmedel. Man visar även allmänheten att ”visst funkar dopingtesterna”. Skulle se konstigt ut om inga åkte fast under ett OS. Den polska skidåkaren blev deta OS syndabock.

Detta är lite funderingar kring de tankar som de stora makthavarna har och hur de agerar. Det nämnda fallet var bara ett exempel på detta. I denna värld skall man vara väldigt försiktig med att lita på någon utan man skall vara försiktig att skriva att OS är rena.
Jag har varit med sedan Linda Haglund och följt detta gissel.Jag är luttrad.
Mvh
Detta är bara

Läs detta inlägg från Patrik. Jag håller med det mesta vad han skriver.

Henric

fredag 12 mars 2010 14:14

De första 22 raderna är från ett inlägg från Patrik. Den sista raden skulle egentligen varit först.

Henric

fredag 12 mars 2010 18:58

Jag skall förklara lite mer varför maktpersoner, i högsta grad, är involverad o h att det mörkas bakom kulisserna. Jag tar exempel från Lahtis-skandalen där allt uppdagades och man ser vilka personer som är inblandade. Jag utgår från denna artikel;

http://www.nyhetskanalen.se/1.515277/2008/06/24/nya_fakta_i_finska_dopingskandalen

Här ser man att vid den tiden så är en finländare vice ordförande i internationella skidförbundet medicinska kommitté. Han heter Tapio Widerman. Det finländska skidlandslaget frågar rakt ut till honom: ” Kommer det att ske hemohes-tester”? Vad skulle ni få för känsla om ni fick en sådan fråga? Min är ”Vad är på G”?. Således finns det bevis att det finns/fanns en mycket nära relation mellan maktpersoner i olika kommtteér och de aktiva. De aktiva/ledare visste vilka tester som skulle göras men något gick fel denna gången.

Sedan kan man undra varför inga epo-tester gjordes under VM 2001..

Det som gör mig mest fundersam är när en svensk som är längdchef i internationella skidförbundet, Bengt Erik Bengtsson, TILLÅTER Virpi Kuitunen att starta i ett världscup-lopp i Italien trots att han vet att hon har för höga blodvärden. Detta gör mig lite orolig..
Förra året vet ni att Britta Norgren hade för höga blodvärden när WADA kollade henne..
Jag förmodar att de aktiva har nära kontakter med läkare om de blir sjuka och ffa ”magsjuka”..ffa då ett mästerskap om 1 vecka(VM i Liberec)..att WADA precis skulle dyka upp när hon är magsjuk och att hennes HB åkt upp en hel del pga det är med största sannolikhet riktigt men när Bengtsson tyckte det var OK att Kuitunen startade trots höga blodvärden så kan man absolut inte vara säker.

Mvh

Henric

fredag 12 mars 2010 21:11

Jag tycker ni spekulerar hej vilt utan att egentligen ha så bra koll och undviker dom relevanta frågor som ställs. Jag har svårt att begripa varför man överhuvudtaget tittar på konditionsidrott om man är så himla cynisk. Visst, jag är inte så naiv att jag inte fattar att det naturligtvis går att undvika upptäckt. Att alla fuskare ska sättas dit och dessutom innan dom vinner något är och kommer förbli en utopi. Men det är likväl ett faktum att antidopinginsatserna aldrig har varit effektivare än dom ä nu. MAIIA är revolutionerande och i Umeå jobbar man på ett test för autologa blodtransfusioner som verkar lovande.

namn

fredag 12 mars 2010 21:15

Conconi:

Jag är inte så säker på att spanjorerna mörkade Operacion puerto även om hanteringen av skandalen onekligen är en stor besvikelse. Utredningen försvårades av Spaniens dåvarande lagstiftning… Säger man iaf…

namn

lördag 13 mars 2010 11:46

Under 80-talet så stod DDR för systematisk doping i de flesta idrotterna (främst simning och friidrott).
Under 90-talet såg vi systematisk doping i Kina ( vem minns inte traktorerna sim VM -94 i Rom) och de otroliga resultaten i friidrott på medeldistans och långdistans. Sedan hade vi Festina-skandalen i cykel.Under 2000-talet så hade vi systematisk doping i Finland. Vi hade Muelegg under Salt Lake City.

Vi har haft Balco-skandalen, operation puerto i cykel.
Anno 2009 så har vi systematisk doping i rysk idrott då framäst i skidskytte,skidor och friidrott.

De som säger att dopingen gått framåt de senaste 30 åren har inte riktigt koll. Kan man bedriva systematisk doping anno 2010 så har egentligen inget hänt. Så länge de krafter som styr i WADA som vill ha låga straff så kommer INGE att ske. Det konstiga är att opinionen är eniga om att man måste ha mycket högre straff när man dopar sig första gången. De flesta aktiva säger detta också.

Jag ringde T. Forsgren och Håkan Nyberg på RF och de ville INTE delge vilka krafter det är inom WADA som vill behålla dessa låga straff. Märkligt¨.
Mvh

Henric

lördag 13 mars 2010 19:16

Jadu,Jacob..om det är så att Sveriges första längdskidguld i ett OS på 22 år är ett av de argument som du tar fram för att det nu har blivit renare så vad tror ni omvärlden tycker om Marit Björgens framfart?
Hennes kropp ser ut som en bodybuilder, hon tar 170 kg i knäböj och har armar som Karl-Alfred. Hon åker på råstyrka och intar astmamediciner som höjer hennes lungkapacitet (som således är nedsatt pga ansträngningsastma). Vi i Norden tror väldigt gott om varandra men vad tror ni en schweizare tycker när de ser Björgens framfart och sedan läser detta om vad Kyrö säger om Norge och vad som skedde däe mellan 1987-1997..

http://langd.custompublish.com/index.php?id=4503375

Mvh

Henric

onsdag 17 mars 2010 15:07

Konspirationsteorier a`la Ludlum. Visst ska man ha åsikter och en del är riktigt underhållande faktiskt. Om man tror sig att det mörkas inom WADA och i princip alla som håller på med idrott är dopade har man väldigt livlig fantasi. I så fall är det tragiskt. Varför inte sluta titta, ni finner ingen glädje i sporten och prestationer utöver det vanliga – utan dopingsmedel.
Visst finns det dopade, men nån måtta får det väl vara.

MattiasE

Skriv nytt inlägg





* Obligatoriska fält